مصاحبه

مصاحبه سیدعارف رضوی با سایت 3dtotal.com

Adam smith

عارف رضوی، هنرمند سه بعدی و مدیر استودیو زاویر، کسی که توانست تعادل بین زندگی خانوادگی با یادگیری، تدریس و تعهدات شغلی بر قرار کند. همچنین تاکید میکند، هنوز هم باید وقت خود را پیدا کنید!

Adam : کمی از خود برای ما بگویید. شغلتان چیست و کجا زندگی می کنید.

Aref
من سیدعارف رضوی هستم. متولد 1986 در شهری کوچک به نام قائمشهر در کشور ایران. تحصیلات خود را در دانشگاه معماری به پایان رساندم. به مدت 10 سال به عنوان رهبر استویو زاویر مشغول به فعالیت هستم. یادگیری در سطح آماتور را از سال 2001 شروع کردم. وقتی مرد جیوه ای در فیلم ترمیناتور 2 رو مشاهده کردم با خود گفتم! آره این راه زندگی منه! من میخوام یاد بگیرم. نمیخوام مصرف کننده باشم. میخوام خالق باشم. حالا مدیر استودیو زاویر و بصورت بیرونی لیدر بخش رندرینگ استودیو کوو در تورنتو کانادا هستم. متاسفانه منابع آموزشی زیادی در اختیار ما نبود. اما تسلیم نشدم و با تلاش زیاد این اتفاق را ممکن کردم.

Adam : ورک فلوی آخرین کاری که در گالری آثار برتر ما قرار دارد چه بود؟ ایده کار از کجا آمده؟

Aref
زندگی در اعماق جنگل رویای همیشگی من می باشد. پس تصمیم گرفتم این رویا را به تصویر بکشم. من به نقاط جنگلی زیادی سفر کردم و جزئیات زیادی را مورد بررسی قرار دادم. ابتدا یک توپولوژی ساده را ساختم. سپس پوشش گیاهی روی سطح آن با کمک پلاگین فارست پک تکثیر شد. در پایان زاویه دوربین تعیین شده و رندر گرفته شد.
اما چرا مرسدس بنز کلاسیک! به نظرم این اتوموبیل یکی از زیباترین اتومبیل های کلاسیک دنیاست و باید به طراح آن آفرین گفت. منحنی های زیبا و منحصر به فرد این اتومبیل بهترین ابزار برای نمایش رفلکشن جنگل می باشد.

Adam : چالش های پیشروی شما برای این عکس چه بوده؟ آیا چیز جدیدی یاد گرفته اید؟

Aref
مثل همیشه ، ورک فلو با مکس و نورپردازی و متریال سازی با وی ری بوده. چالش های پروژه مدیریت منابع سخت افزاری بوده. چون باید تعداد زیادی آبجکت مدیریت میشده. البته با کمک پلاگین فوق العاده فورست پک و البته خلاقیت خودم کار به سرانجام رسید
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید جزئیات زیادی وجود دارد. نظیر خط و خش و اثر انگشت ، کثیفی و غیره! برای ساخت جاده جنگلی از تکنیک متریال سازی پی بی آر استفاده کردم. در پایان در افترافکت عملیات پست پرو انجام شده

Adam : آیا از نرم افزارهای دیگری در کارهای مارکت یا شخصی استفاده می کنید؟

Aref
من معمولا از چند نرم افزار استفاده میکنم تا بتوانم سرعت کارهایم را افزایش دهم. برای مدلسازی معماری از اتوکد استفاده میکنم. مارولوس دیزاینر برای لباس ها، سابستنس پینتر برای شیدرسازی. این نرم افزار بی نظیره و میتونه مفید و آسون باشه. طبق معمول با مکس و وی ری پروژه ها انجام میشه. در پایان در فتوشاپ و افترافکت عملیات پست پرو انجام میشه. تعدادی پلاگین کاربردی هم استفاده میکنم. فورست پک ، فلور جنریتور ، رد جیآنت پکیج و سری اسکریپت های پرکاربرد نظیر وی ام سی و آبجکت رندومایزر

Adam : چطور پورت فولیوی خود را آپدیت نگه می دارید؟

Aref
خیلی سوال خوبی است. عشق. جواب سوال عشق مطلق است. عشق من به دنیای سه بعدی به حدی زیاد می باشد که همسر من، دنیای سه بعدی را به عنوان رقیب عشقی خود در نظر دارد! میخوام صادق باشم، من خیلی مشغله زیادی دارم. به عنوان پدر یک پسر 4 ساله، به عنوان یک همسر، فرزندی برای پدر و مادرم، رهبر یک استودیو … مدیر یک آکادمی آنلاین با بیش از دو هزار هنرجو، همچنین تدریس دانشگاه ، برگزاری سمینار وبینار و غیره… اما راه نجات من مدیریت زمان می باشد. بنجامین فرانکلین گفته : کسی که مدیریت زمان داشته باشد ، در حقیقت مالکیت زمان را به دست گرفته است.
به نظرم وقتی یک هنرمند موفق می شود که بداند کی کار را متوقف کند. هیچ وقت تسلیم نشود. هیچ راه پایانی برای دنیای سه بعدی نیست. تمام کارهای من که دستاوردهای بین المللی دارند، در زمان کوتاهی انجام شده. من معمولا در اوقات بیکار به بررسی اورموشن ، رونن بکرمن و تریدی توتال می پردازم.

Adam : آیا شما در شبکه های اجتماعی فعالیت دارید؟ هشتگ خاصی را دنبال می کنید؟

Aref

بله حتما همینطور می باشد. من در شبکه های مجازی متعددی فعالیت دارم نظیر
Linkedin, Facebook , Evermotion, 3dtotal, CG Society, and Ronen Bekerman.
من همیشه مجلاتی همچون 3D Artist and 3D World را مطالعه میکنم. حتی کارهایی در این مجلات بصورت منتشر شده دارم!

Adam : هنرمندان مورد علاقه شما سنتی یا دیجیتال چه کسانی هستند و می توانید توضیح دهید چرا؟

Aref

من کارهای هنرمندان زیادی را دنبال میکنم.
اما بعضی از آنها واقعا تاثیر بسیار زیادی در کارهام داشته اند
Marcin “Neb” Jastrzebski , walid layoni , mohmad taher , alex roman , and my partner Ahmad Bagheri
بزرگترین تحولات کاری من وقتی رقم خورد ک دقیق کارهای Marcin “Neb” Jastrzebski به عنوان یک الگوی موفق سرلوحه کارهای خود قرار میدادم.
این را به هنرمندان جوان بگویم! وقتی در کارهایم موفق شدم که کارهای عادی حتی ارزان قیمت خود را با جزئیات کارهای ژورنالی زدم! چون هر پروژه یک تمرین برای من محسوب میشد.

Adam : جاه طلبی هنری شما چیست؟

Aref

من دوست دارم علم خود را در اختیار دیگران بگذارم. علم نباید در بخش مخفی قلعه ولفنشتاین در گاو صندوق پنهان شود. زندگی واقعی ، بازی ماجراجویی نیست! در دنیای واقعی ما باید به یکدیگر کمک کنیم. ما در دین خود چیزی دارم به اسم ” زکات ” . یعنی بخشی از پول خود را به فقرا اهدا کنیم. پیامبر ما به ما یاد داد که ” زکات علم نشر آن است ” . من به این حرف عمل کردم و علمم افزایش پیدا کرد.

Adam : شناخت همسالان شما چقدر مهم است؟

Aref

من در زندگی خودم افراد زیادی را بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم استعداد بخشی از موفقیت است ولی تمام آن نیست! تلاش هدفمند خیلی مهم است. نظر من این است که ما در یک زمینه متخصص بشویم. اینکه کسی بگوید من همه دنیای CG رو بلدم، یا هیچی نمیداند و علم کم خود را کامل میداند! یا یک نابغه است! من آرتیست رندرینگ هستم. سعی کردم همیشه در همین مسیر قدم بگذارم. و فکر میکنم توانسته ام به موفقیت هایی برسم. سال 2005 در خدمت اجباری سربازی، لحظات سختی در ارتش داشتیم، درهوای بسیار سرد بدون هیچ گونه امکاناتی خودم رو به سختی به شهر کوچک مجاور پادگان میرساندم. یک کافی نت پیدا کرده و سایت های CG را نگاه میکردم و میگفتم من یک روز به شماها میرسم! امروز 47 تا Award بین المللی دارم!

Adam : چه چیزی انتظار داریم که بعد از شما ببینیم؟

Aref

به عنوان پروژه شخصی دوست دارم یک انیمیشن جذاب از ماشین bugatti chiron بسازم و منتظرم بتوانم برای خودم وقت بسازم!
اما پروژه های کاری پیش رو زیادی دارم. امسال رندرهایی از تیم ما در مسابقاتی بزرگ نظیر cgarchitect خواهید دید!!